20-80 Boeken lezen

Over 20-80 boeken lezen kunnen we op twee manieren spreken. Macro en micro zogezegd.

Op macro-niveau zien we in de boekenmarkt dat veel mensen dezelfde boeken lezen. Dat zijn boeken die op allerlei manieren in the picture komen. In de boekwinkel staan ze je meteen bij binnenkomst toe te zwaaien vanaf hun Top-Tien-torentje. Vervolgens zie je het boek en zijn maker in De Wereld Draait Door of Pauw en Witteman. Of beter gezegd… dat is vaak eerst, daarna komt pas het Top-tien-torentje. Bekende schrijvers met een leuke babbel worden gepromoot door dergelijke programma’s. Boekhandels zitten dus met hoofdzakelijke boeken die niet of nauwelijks verkocht worden. Om van de onvermijdelijke opkomst van de e-reader nog maar te zwijgen.

Op micro-niveau zou je ‘ns kunnen kijken naar hoe je een boek leest. Ik had altijd iets vervelends als ik naar m’n boekenplanken keek. Zoveel mooie boeken, maar de meeste niet of nauwelijks gelezen, laat staan onthouden wat er in stond. En dan had ik ’t niet over die boeken die ik had gekregen, maar die echt niet m’n interesse hebben, die staan er nog voor ’t geval de gever in de buurt is. Maar ook al die boeken waarvan ik wist dat ze schatten aan informatie of avontuur bevatten, maar de dikte ervan weerhield me van ’t lezen. Ik troostte me altijd met de wetenschap dat dit fenomeen zich bij de meeste mensen voordoet…

Tot ik  de ingeving kreeg om anders te gaan lezen. Natuurlijk is 20-80 ook voor een boek van toepassing! En op voorhand, ik zie namelijk sommigen van jullie alweer fronsen, als je van boeken lezen houdt, ga dan niet 20-80-en daarmee, maar plan het in je agenda en ga er helemaal op los! Maar als je net als ik vooral geïnteresseerd ben in wat een informatief boek voor MIJ aan waardevols heeft, doe dan de 20-80-methode! Je kunt daarin drie stappen nemen:

  1. Wees selectief in het aanschaffen en lezen van boeken. De meeste boeken zijn gedeeltelijke kopieën van andere, dus lees ze niet allemaal. Kies een topper, waarvan op internet blijkt uit betrouwbare bronnen dat ze écht iets toevoegen, lees een paar recensies, bijvoorbeeld in www.boekensalon.nl of beperk je zelfs tot een samenvatting op www.samenvattingen.nl .Wel zo handig. ’t Belangrijkste van 20-80-lezen is dat je niet teveel aan kennis binnensleept, maar je liever smal verdiept in een paar zaken dan een beetje in allerlei zaken. Tenzij je dat geweldig leuk vindt en je de tijd hebt. Of mee wilt doen aan Eén Tegen Honderd.
  2. Als je dan al een boek hebt gekocht of geleend, ga het dan 20-80 lezen. Ofwel, zoek de voor jou belangrijkste 20% op en lees die goed en vergeet de rest. Hoe vind je die 20%? Door van grof naar fijn te zoeken. Dus eerst de inhoudsopgave. Als er een samenvatting is, lees die dan daarna. Vervolgens pak je de hoofdstukken die je ’t meest aanspreken. Let er daarbij op dat de gewichtigste onderdelen van boeken meestal aan het eind van het boek of boekdelen staan. Immers, in het algemeen volgt een schrijver het pad van Wat zien we – Hoe komt dat – Wat is de oplossing? Lees dus de belangrijkste stukken achterin het boek of boekdelen of hoofdstukken en ga desgewenst van daaruit terug. Op deze manier pak je in een uur de essentie van bijna elk boek.
  3. Resteert nog het lezen zelf. Lezen alleen heeft doorgaans een slecht leerrendement, zo’n 10% gemiddeld. Veel te weinig, dus niet doen. Wil je effectiever lezen, kies dan uit de volgende effectiever methoden, in volgorde van gemak: lees in een actieve houding, in een rustige ruimte zodat je kunt focussen, streep aan wat je wilt onthouden, maak aantekeningen die je gemakkelijk kunt archiveren (kies daarom bij voorkeur een e-book), lees belangrijke stukken hardop, visualiseer belangrijke stukken, maak van wat je gelezen hebt een voordracht die je op video of audio kunt presenteren aan anderen. Dit laatste is wel de meest effectieve manier, want van wat je aan anderen moet uitleggen, levert zo’n 95% rendement op! En dan heb ik ’t nog niet over eventuele financiële revenuen daarvan :). Tenslotte kun je nog overwegen een cursus snellezen te doen. Die heb je natuurlijk in traditionele vorm voor honderden, soms zelf meer dan duizend (!) euro, maar ook voor nog geen veertig euro bij Icademy, www.icademy.nl .

Mirjam Hemker, consultant bij marktonderzoeksbureau GfK, denkt dat het gebrek aan nieuwe bestsellers meespeelt. ,,De Millenniumtrilogie, een boek van Dan Brown of een Harry Potter-deel kunnen een jaar goedmaken, maar die zijn er dit jaar niet.” Want de boekhandels hebben al een tijdje last van ‘bestselleritis’, het verschijnsel dat steeds meer mensen dezelfde boeken lezen. Een klein aantal boeken domineert het aanbod. Boekhandels kopen voorzichtiger in, nieuwe verkooppunten zoals supermarkten doen alléén maar in bestsellers. Dat alles vergroot weer de kans dat de aanzienlijke groep mensen die maar heel af en toe een boek koopt, enkel nog die bestseller wil. Dat is funest voor het zogeheten ‘middensegment’, schrijvers die vroeger tussen de 1.500 en 3.000 exemplaren van een boek verkochten. Een boekhandelaar zei tegen Lex Jansen, directeur van De Arbeiderspers: ,,Ik kan de kasten bij wijze van spreken wel weg doen. De mensen kopen alleen wat plat op tafel ligt.”